God samvittighet koster hundre kroner

Økologisk mat koster litt mer, men har hittil også smakt bedre.

Ifølge en reportasje i P2s Radioselskapet (16.02) bruker nordmenn i dag 10% av lønningen sin på matvarer. I 1950 brukte vi 40%. De norske matprisene har aldri vært lavere i forhold til inntekten vår, enn de er nå.

Derfor burde det jo gå an å ta seg råd til økologisk mat. Til og med på studentbudsjett burde det være mulig å kunne velge matvarer som tar vare på jorda og gir god samvittighet uten å blakke seg helt.

Jeg gikk på Reindyrka og handlet ren mat:

Havrebrød: 39,-
Vårløk: 29,-
Appelsiner: 39,- per kilo, jeg kjøpte 494 g.: 19,27,-
Økologisk hvetemel, siktet: 25,50,-
Ingefær: 99,- per kilo, jeg kjøpte 154 g.: 15,25,-
Brie: 32,-
Skinkestek: 36,50,-
Sukker: 53,-

Samlet: 249,50,-

Så sammenlignet jeg med prisene på Rema:

Rugbrød: 28,-
Vårløk: 19,-
Appelsiner: 19,- per kilo, 494 g.: 9,39,-
Siktet hvetemel: 11,-
Ingefær: 150,- per kilo, 154 g.: 23,10,-
Høng Brie: 25,-
Skinkestek: 28,-
Sukker: Fant ikke prislappen. Men tror det koster en tier.

Samlet: 153,49,-

Den økologiske matposen er 96,01,- dyrere. Det er ganske drøyt. Men jeg synes det sier mer om prisen på vanlige matvarer enn om prisen på de økologiske. Elleve kroner for en kilo hvetemel? Ti kroner for en pakke sukker? En kilo importerte appelsiner til 19 kroner, og norsk vårløk til samme pris? Det kan umulig koste så lite å produsere disse matvarene, et eller annet sted må det være noen som ikke får skikkelig betalt for strevet.

Prisen på de økologiske matvarene føles mer riktig, jeg følte at jeg faktisk betalte skikkelig for maten jeg kjøpte. I tillegg var den økologisk – win for meg og win for jorda. På toppen av den gode samvittigheten har de rene varene også smakt bedre. Skinkesteken er som den du kjøper på slakteren – og den har ingen tilsetningsstoffer. Brien smakte også bedre, og brødet hadde den gode smaken av hjemmebakt. Vårløken og ingefæren har mer smak, og appelsinene, som er på størrelse med forvokste mandariner, var fantastisk gode!

Tilfeldige organiske appelsiner fra CC/funkypancake

Sukkeret var ekstremt mye dyrere enn det jeg er vant med. Så dyrt at jeg måtte spørre. Damen i butikken fortalte at sukkerindustrien er en av de verste i verden, og knyttet den opp mot narkotika og slavearbeid. Sukkeret Reindyrka solgte sikret arbeiderne en god lønn i tillegg til at det var økologisk. Det var brungult fordi det er det som er sukkerets naturlige farge. Sukker ble ifølge henne kloret og renset for å bli hvitt.

Edit: Jeg har ikke funnet noen nettsider som bekrefter alle påstandene hennes, derfor tviler jeg på at alt hun fortalte meg er sant. Det eneste jeg kan si meg enig i etter å ha søkt rundt er at sukker blir renset og filtrert flere ganger for å få den hvite fargen.

Sukker er egentlig brungult, det blir behandlet med kjemikalier for å bli hvitt. Hvitt sukker kalles raffinert sukker, og den typen vi bruker i Europa blir tilsatt limejuice og karbondioksid for å fjerne urenheter, så blir det filtrert med fosforsyre (godkjent tilsetningsstoff) eller andre stoffer, før det til slutt filtreres gjennom aktivt karbon eller fimalte dyrebein (takk Wikipedia). Vet du mer om sukkerproduksjon, link meg opp!

Aftenposten har skrevet om hvordan den amerikanske sukkerindustrien kjøper politikere, hindrer andre produsenter i å få fotfeste, og aktivt motarbeider WHOs kostholdsråd. De tegner ikke et hyggelig bilde.

– Hvis du kun kan kjøpe noen økologiske varer ville jeg kjøpt kaffe og sukker, avsluttet damen i butikken.

Jeg har ikke råd til å bruke en hundrelapp ekstra hver gang jeg handler mat, ikke som student. Et økologisk kjøleskap er nok ikke reelt før en har fast arbeid. Men jeg har råd til å kjøpe økologisk kaffe og sukker, og til å fylle handleposen med ren mat én gang i måneden.

Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Miljø og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til God samvittighet koster hundre kroner

  1. Lole sier:

    Nå er ikke jeg verdens største fan av økologisk mat siden folk sidestiller det med fairtrade noe det aldeles ikke er, men hovedkritikken min kommer her mot din fremstilling av sukkerindustrien.
    Sukkerindustrien er nok ikke like hvit som sukker, men ikke grunnet slavearbeid (kanskje med unntak av USA men hva forventer man?). Det sukkerlobbyistene jobber med, og det er veldig mange av dem, er proteksjonisme. Sukkerlobbyistene jobber for at tollmurene i EU og USA skal være høyest mulig på import av sukker
    Dette betyr at dersom du skal kjøpe sukker i USA er den produsert i florida istede for i karibien hvor det er mye billigere å produsere den. Dette er selvsagt for å beskytte amerikanske og europeiske sukkerbønder slik at de ikke mister jobbene sine. EU er idag verdens nest største eksportør av sukker, mens sukker koster 3 ganger så mye i EU området som på verdensmarkedet, pga tollmurene.
    Det eneste som ligner slavearbeid er praksisen på sukkerplantasjer i florida der de bruker ulovlige arbeidere fra karibien til å høste sukker, disse får veldig dårlig betalt og har ingen rettigheter. Det sukkeret du kjøper på rema 1000 er produsert i EU og er lagd av sukkerroer, disse er veldig mye enklere å høste og kan gjøres maskinelt.

    Dette avslutter dagens lille overraskende innsikt i verdens sukkermarkeder.

    PS Danske gårdsmaskiner er ikke utsatt for slavearbeid.

  2. Janne sier:

    Heihei Lole!
    1: Jeg regner med at folk vet forskjellen på økologisk mat og fairtrade. Jeg liker begge deler, fordi jeg tenker at det er bedre enn å ikke gjøre noenting.

    2:Jeg linket ikke slavearbeid og sukker sammen, butikkdamen gjorde det. Jeg fant ikke nettsider som bekrefter alle påstandene hennes, og mente med det at jeg ikke tror henne. Det eneste jeg gir henne rett i, er at sukker blir renset hvitt gjennom en del prosesser. Skal fikse det så det kommer tydeligere fram.

    Og som jeg skrev, send meg gjerne linker så jeg kan lese meg opp på det du forteller – jeg vil gjerne vite mer :) Artikkelen fra Aftenposten handlet blant annet om det du skriver, men den var så tung å lese på nett at jeg bare skummet gjennom den.

Legg igjen en kommentar

