Øvelse gjør mester?

Jeg vil bli flinkere til å fotografere, både med og uten speilrefleks. Med sommerstengt bibliotekfilial blir sommerferien lang, og noe av tiden brukes på å ta bilder. J er min nesten alltid tålmodige mentor.

Her har vi vært på tur rundt ved jussbygget og Verftet. Rett fra minnekortet, ingen beskjæring eller pynting i fotosjåpp. Med kommentarer. Kameraet er et Nikon D80 med original 1:1,4 50 mm linse.


Jeg: Noe er galt her?
J: M-m. Den lykta. Og det gjerdet. Hvorfor har du med bare litt av lykta?
Jeg: ….vet ikke. Tenkte det ville passe.
(Regel #1: Unngå forstyrrende elementer som ikke har noe med resten av bildet å gjøre. Må de med, så ta alt med.)

J: Fint utsnitt og fine farger.
(Regel #2: Farger er fint.)

J: Oisann! Veldig utbrent.
(Regel 3: Sjekk lysforholdene. Hver gang.)


Jeg: Hun jenta i allværsjakken ødelegger.
J: Pluss at bildet er skjevt og ute av fokus. Også kan du prøve å få med mer av husene på høyre side.
Jeg: Men da blir bilene med. Blir ikke det feil?
J: Ikke nødvendigvis
(Regler: #4: Pass på horisontal-linja, #5: Sett fokus)

Jeg: Nei, det gikk bra med bilene. Ble mer farger når jeg tok ned lukkertiden også.
J: M-m. Ble mye mer balansert bilde nå også.
Jeg: …. ja. Men jeg skjønner ikke helt hva som gjør det.
(Regel: #6 Riktig lukkertid gir flotte farger. #7: Balanse er en kunst, men det gylne snitt er en god hjelper. #8: Prøv flere ganger!)

J: Hvis du ville ha det skarpt hele veien ned skulle du skrudd opp blenderen.
Jeg: Javisst. Men aah! Bildeutsnitt! Det ble ikke noe bra. Jeg ville ha med den lampen på høyre side også ble det bare rot.
(Regel #9: Jo høyere blenderverdi, jo skarpere bilde. Husk å justere lukkertid.)

J: Litt mye luft på toppen kanskje?
Jeg: Hmja. Jeg konsentrerte meg for mye om busken. Skulle sett på deg istedet, mennesker tiltrekker jo oppmerksomheten. Hvorfor kan du aldri se normal ut på bilder?
J: *grimase*
(Regler: #10: Mennesker vil tiltrekke seg mest oppmerksomhet, fokuser derfor på dem. #11: Ikke regn med at dine fotomodeller er samarbeidsvillige.)

Jeg: Syns lyset ble bedre på det siste.
J: Syns det er fint på det første óg. Der har du også tatt med mer av balkongen, jeg ser tydelig hva det er. På det siste bildet får jeg lyst til å se mer av den.
Jeg: …så mye å holde styr på!
(Regel #12: Ha med så mye av elementene at folk med en gang skjønner hva de er for noe.)

Jeg: Dette var fint. Jeg ville ha det sånn, med skarpt bare foran. Fint at båten kom! Hva syns du? Jørgen? Vent på meg!
(Regel #13: Ikke bruk for lang tid på å stille inn kameraet.)

Tips? triks? Spontan reaksjon?
Skriv gjerne en kommentar :)

Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Foto, Livet og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

