Høstens leseprosjekt: Bergen Leser

I vinter inviterte biblioteket bergenserne til å nominere sine favorittbøker. De ti mest populære gikk videre til avstemning, og vinneren kåres 11. november i år. Kanskje på tide å lese noen av dem da?

De nominerte er:
1: Carlos Ruiz Zafón – Vindens skygge
2: Suzanne Collins – Dødslekene
3: J.R.R. Tolkien – Ringenes Herre
4: Victoria Hislop – Øya
5: J.K. Rowling – Harry Potter og dødstalismanene
6: Cecilia Samartin – Drømmehjerte
7: K.O. Knausgård – Min Kamp 1
8: Linda Olsson – La meg synge deg stille sanger
9: Jo Nesbø – Panserhjerte
10: Tomas Espedal – Gå: (eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv)

Overraskende få lokale titler, og en del bestselgere som jeg ikke er helt sikker på om overlever tidens tann. De eneste kravene til nominasjon var at boken måtte foreligge på norsk. Jeg håper biblioteket kjører igang et lignende prosjekt med fokus på lokale forfattere en gang.

Jeg har lest Vindens Skygge, Ringenes Herre og hørt Min Kamp 1 på lydbok. Sistnevnte har jeg skrevet anmeldelse av – en kan vel trygt si at jeg er en av de som ikke syns Knausgård er særlig spennende tidsfordriv. De andre to skal jeg blogge om i løpet av høsten.

Det er altså 7 bøker å lese før 11. november. Det er omtrent 12 uker til, noe som gir meg omtrent en og en halv uke på hver bok. Utfordrende, men jeg tror en del av dem er lettleste. Harry Potter… og Dødslekene er barne/ungdomsbøker, flere av lånerne forteller at de har slukt Øya og Drømmehjerte i løpet av få dager. Jeg gleder meg! På listen er flere bøker jeg aldri hadde kommet til å lese hvis de ikke hadde blitt nominert. Det er godt, og sunt, å tråkke utenfor sin egen preferansebase iblant.

Første bok ut for meg er Linda Olsson – La meg synge deg stille sanger. Jeg er halvveis gjennom den, og så langt får den tommel opp. Når den er gjennomlest skal jeg skrive om den her på bloggen, og mest gøy blir det hvis andre har lest den óg! Noe av det fine med å lese bøker er å dele og debattere opplevelsen med andre.

Jeg inviterer derfor alle med på en slags cyberlesesirkel: Lån boka på biblioteket, eller kjøp den hvis du er rik. Les den innen fristen, skriv om den hvis du vil og bli med i bokdiskusjon :) Du må ikke lese alle bøkene, bli med på lesingen av de du synes er spennende eller har tid til. Du må heller ikke bo i Bergen for å lese bøker sammen med meg.

I løpet av neste uke skal jeg lese ferdig La meg synge deg stille sanger. Lørdag 27. august er siste lesedag, så er hele søndagen fri til å snakke om boka. Det er en stram tidsfrist for de som ikke har begynt å lese den, og noen har kanskje lest den allerede. De som vil kan derfor begynne på neste bok: Victoria Hislop – Øya :)

Mer om Bergen Leser
Stem på din favorittbok

Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Bergen leser 2011, Litteratur og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Høstens leseprosjekt: Bergen Leser

  1. Tilbaketråkk: Linda Olssons stille sanger | Spindelvev

  2. Tilbaketråkk: Victoria Hislop – Øya | Spindelvev

  3. Tilbaketråkk: Den siste Harry Potter-boka | Spindelvev

  4. Tilbaketråkk: Drømmehjerte | Spindelvev

  5. Tilbaketråkk: Vinneren av Bergen Leser og Dødslekene | Spindelvev

Legg igjen en kommentar

