Panserhjerte

Det viser seg at man blir litt lei av å lese og blogge om bøker man vanligvis ikke ville lest. Lyst er blitt til plikt.

Jo Nesbøs Panserhjerte hadde lang venteliste på biblioteket når den kom ut. Jeg skjønner hvorfor. En ruselskende etterforsker på jakt etter en bestialsk morder er ganske spennende.

Harry Hole har flyktet fra Norge for å leve et stille liv i evig rus, men blir hentet tilbake til den norske hovedstaden for å 1:besøke faren som ligger for døden, 2: løse en ny sak med en ny seriemorder, og 3: bidra i den interne kampen mellom Kripos og Voldsavsnittet om hvem som skal få lov å etterforske mord i hovedstaden. Det siste kunne han kanskje ikke brydd seg mindre om, det andre også – i begynnelsen.

To jenter har blitt funnet druknet i sitt eget blod med 24 stikk i alle retninger som må ha kommet fra noe som har vært i munnen. Våpenet har drapsmannen tatt med seg, og det finnes ingen spor annet enn noen lavasteiner. Ingen forstår noen ting, og det de finner ut finner de for sent. Det er den klassiske krimhistorien hvor morderen er flere steg foran og kan observere og regissere jakten på seg selv.

Nesbø er kjent for sine detaljerte beskrivelser av ubehagelige hendelser, noe som er grufullt og frydefullt på engang. Det blir så kaldt og hjerteløst når en forfatter har tatt seg tid til å beskrive hvordan ofrene dør, kanskje mer troverdig også. Han åpner også opp Harrys følelses- og tankeliv, vi ser han fra alle sider, på godt og vondt. Harry er ingen helt, han er egentlig en egosentrisk deprimert mann med en smule ondskap i seg. Det er bare hans evne til å se detaljer og finne sammenhenger som gjør at politiet vil ha han med på denne saken.

Dette er den første boken jeg har lest om Harry Hole, det er skrevet syv andre før Panserhjerte. Det var ikke noe problem. Jeg forsto at noen av karakterene har figurert i tidligere bøker, men følte ikke at jeg gikk glipp av noe ved å ikke ha lest om dem før. Nesbø presenterer de på en god måte. Kanskje det blir litt kjedelig for de som har fulgt Harry lenge? Kan hende det er derfor Nesbø skriver inn nye karakterer også. Det eneste jeg skulle likt å vite mer om er den kvinnen Nesbø lengter etter gjennom Panserhjerte, en kvinne som forlot han i forrige bok, Snømannen, under svært tragiske omstendigheter: drapsmannen Harry jaktet på holdt på å drepe henne. Hadde jeg visst mer om forholdet hadde jeg antakeligvis hatt større forståelse for savnet Harry føler.

Boka var overraskende tykk, 600 sider. Den tok derfor lenger tid å lese enn jeg hadde trodd, og jeg lurte iblant på hva han skulle fylle sidene med fordi det ofte framsto for meg som at de straks hadde drapsmannen i håndjern. Det viste seg at Nesbø er flink til å skjule sannheten.

Når påsken kommer vet jeg hvilken krimforfatter jeg skal lese! Men for min del kan ikke Harry Hole måle seg med Harry Potter i konkurransen om hvem som fortjener å bli Bergen Leser-boka.

Neste bok: Suzanne Collins – Dødslekene
Tomas Espedal sto egentlig for tur, men det glemte jeg. Han får vente til slutt.

Jeg har utsatt Dødslekene fordi den minner litt om Utøya, selv om handlingen ikke er lik: 24 ungdommer blir satt ute i ødemarka og må drepe hverandre for å overleve. Den siste som står igjen, vinner. Handlingen er lagt i en dystopisk framtid hvor fattigdom og hungersnød er hverdag, og verden styres av en håndfull maktsyke, ondskapsfulle mennesker. Den er definert på biblioteket som fantasy for ungdom. Har lest et kapittel, og ble veldig positivt overrasket!

Dødslekene skal jeg lese gjennom før 5. november. Da har jeg en uke å lese Tomas Espedal – Gå (eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv) før Bergen Leser-boka blir bestemt 11. november.

For de uinvidde: Les om høstens leseprosjekt, og titt innom anmeldelsene mine av La meg synge deg stille sanger, Min Kamp 1, Øya, Harry Potter og dødstalismanene og Drømmehjerte.

Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Bergen leser 2011, Krim, Litteratur og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Panserhjerte

  1. Tilbaketråkk: Vinneren av Bergen Leser og Dødslekene | Spindelvev

Legg igjen en kommentar

