Heidi Linde – Agnes i senga

Kjærlighetssorg kan være ganske morsomt.

Etter å ha lest Nu Jävlar merket jeg meg Heidi Lindes navn. Hun hadde skrevet en morsom, rørende og alvorlig roman om mennesker som på ulikt vis har gått seg fast i livet sitt. Hun skrev slik at jeg kjente meg igjen, og slik at jeg lærte noe om det å være menneske.

Det gjør hun også med Agnes i senga.

Agnes i sengaAgnes er 32 år og har nettopp blitt forlatt av samboeren sin. Hun har flyttet ut, og inn i en leilighet faren hennes vanligvis leier ut. Faren som ikke tåler at hun gråter, og sier ting som:
– Menn liker ikke magre kvinner.
Og:
– Menn liker ikke kvinner som ligger i sengen hele dagen.

Ord som ikke akkurat hjelper på humøret til en kvinne som er fast bestemt på å la kjærlighetssorgen omslutte henne som et tett, ugjennomtrengelig skall. Alt er håpløst. Agnes ser for seg sin egen begravelse. Hvem som kommer. Hvordan alle er kvalt av sorg, til og med solisten som er leid inn. Folk kan dø av sorg. Det har hun lest.

Svart humor
Heidi Linde mestrer igjen den hårfine balansen mellom noe som er forferdelig vondt og vanskelig, men som samtidig er komisk og pinlig i ettertidens blikk. Det er hverken ren underholdning eller rent alvor. Det er svart humor, til tider veldig pinlig, men akkurat det man trenger for å kunne lese om kjærlighetssorg – med mindre man kunne tenke seg en tåredryppende bok hvor alt håp er ute, da.

For Agnes drar denne kjærlighetssorgen så langt hun klarer. Hun gidder ingenting. Ikke å vente på rød mann, eller la eskene til en tidligere leieboer stå i fred. Ikke å dusje, eller svare på telefonene fra broren – som får nye felger av faren hvis han har tre samtaler med henne.

Og kanskje er grunnen til at Agnes lar seg falle så langt ned, at det egentlig handler om ganske mye mer enn en kjærlighetssorg.

Minner fra et liv
Linde lar kapitlene stå som skillelinjer for tiden, og veksler mellom nåtid og fortid gjennom hele boken. Noen hopp går få år tilbake, og handler om livet med han som har forlatt henne. Andre går lenger tilbake. Til første skoledag, eller da Agnes forsøker seg som au pair i England og blir hentet av en rasende far. Kun et par steder mistet jeg grepet om tiden. Det var litt frustrerende, men ikke nok til at det trakk ned leseopplevelsen nevneverdig.

Språket er lett og flytende, uten lange samtaler eller svære avsnitt. Det er godt å lese en forfatter som klarer å holde språket enkelt uten at innholdet lider under det. Kanskje henger det sammen med at Linde er utdannet manusforfatter fra Filmskolen i Lillehammer. Denne boken forsvant mellom hendene på meg. Det var egentlig litt synd, for jeg likte både den og Agnes svært godt.

En slags antihelt
For Agnes er en kvinne jeg kjenner meg igjen i, og som jeg skulle ønske at jeg turte å være også. Jeg finner mine tanker i hennes, og når hun gjør de til handling kan jeg leve de ut gjennom henne. Agnes blir dermed en slags antihelt: Mye av det hun gjør er ikke særlig oppbyggende, men kanskje alle egentlig burde gjøre som Agnes når de har det vondt istedet for å skru igjen tårekanalene og stille på jobb hver dag. Apatisk, men til stede.

Det oppleves befriende å lese om en person som ikke klarer alt, og som ikke engang gidder å prøve. Og det er hjerteskjærende komisk!

En fare ved svart humor er at hovedpersonene kan ende opp som latterliggjorte karakterer. Det har Linde klart å unngå. Hun leverer en historie som lar hovedpersonen komme ut på den andre siden med æren i behold, hverken fullstendig knust eller fullstendig leget.

Les Agnes i senga hvis du ser at kjærlighetssorg kan være komisk, liker at ting blir litt pinlig, og har lyst på litt alvor også. Du finner den selvfølgelig på biblioteket.

Kilder:
Intervju av Heidi Linde: – Debuterer med et brak
Wikipedia: Heidi Linde
Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Humor, Litteratur, Samtid og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

