– Den var elendig!

Fri meg fra bejublende anmeldelser. Fortell meg heller om boken du kastet fra deg i sinne.

Først publisert i Bokpraten til BA 7. desember 2015.

–Hvor kan jeg si hva jeg mener om boken jeg nettopp leverte inn?

Herren med grått hår og glimt i øyet så ut som han hadde en plan. En plan som helst skulle settes ut i livet nå. Med en gang.

-Det kan du gjøre på hjemmesiden vår, ved å logge deg inn. Så er det bare å søke opp boken, og du kan gi den én til fem stjerner, svarte jeg.

-Flott! For denne fortjener ikke mer enn én! Den var elendig! Jeg fatter ikke hva som går av anmelderne som skryter den opp i skyene. Han har skrevet langt bedre bøker!

Og dermed var jeg lutter øre. For det er mye morsommere å høre om en bok som var skikkelig dårlig enn en man likte veldig godt. Man forventer jo at en bok skal være god!

Derfor er det overraskende og mer interessant når den ikke lever opp til forventningene. Hva er galt med boka, og hvorfor har den blitt slik likevel? Hva vil forfatteren egentlig med denne, og hvorfor har han gjort det på den måten? En dårlig bokopplevelse gir en fruktbar diskusjon.

Enda bedre blir diskusjonen hvis den som lytter mener det motsatte: at boken var god. Begge tvinges til å argumentere for sitt syn og vurdere motargumentene, og dét er mye mer spennende enn en prat hvor begge simpelthen elsket boken.

Bokprat om dårlige bøker tjener også det formål at man blir advart, og dermed kan velge å bruke tiden sin på andre bøker (som forhåpentligvis er bedre). Tenk så mange kjipe leseopplevelser vi kunne spart hverandre for hvis vi snakket mer om de dårlige bøkene! Spør du meg burde det nærmest være en plikt å melde fra til kjente og kjære hvis man har vært så uheldig å ramle over et eksemplar av arten. Gjerne alle andre du kan nå ut til også.

Men av en eller annen grunn snakker vi ikke så mye om de elendige bøkene. De blir forbigått i stillhet. Til nøds sier vi at «Nei, den var nok ikke noe for meg». Som om det er deg det er noe i veien med fordi du ikke likte boka. Som om du har misforstått noe.

Det har du ikke! Over hele Norge og hele verden sitter det bokelskere i hopetall og sørger stille i sitt hjem fordi de ikke liker boken alle andre ser ut til å elske, og dermed ikke kan ta del i det felleskapet. I stedet for å skape denne ensomheten burde vi rope ut om det hakkete språket, det åpenlyse plottet og de ensformige karakterene! Vi burde fraråde den på de sterkeste, ikke smyge oss rundt i skyggene med et unnskyldende blikk.

For man er aldri alene om å ikke like en bok. Det er alltid noen som sitter med de samme tankene. Som nikker gjenkjennende og har vært like frustrert som deg over at noe sånt kunne blitt trykt. Ved å ikke snakke om disse bøkene frarøver vi oss både støtte og et fellesskap: Noen å være enige med, noen å være ærlige med, noen å få blåst ut frustrasjonen over den elendige boka sammen med.

Så fortell meg om den boka du hatet. Den som gjorde deg forbannet fordi den var så dårlig. Som ikke levde opp til forventningene og kastet bort tiden din. Som skuffet deg innmari, og som du ikke klarte å lese ferdig en gang.

Kanskje viser det seg at vi er enige. Eller kanskje det viser seg, som det gjorde i møtet med herren med grått hår, at jeg har vurdert å lese boka og blir evig takknemlig for å bli advart.

For jeg hadde tenkt å lese den tykke boka med gult omslag, den som alle anmelderne elsket. Jeg har aldri vært så begeistret for forfatteren, men når alle likte den tenkte jeg at den måtte være god. Verdt å lese.

Inntil en låner kom inn og fortalte meg at dét var den ikke.
– «Magnet» kan du la være å lese. Les noe annet i stedet, sa han.

Og det tror jeg jammen meg at jeg skal gjøre.

Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Kommentarer, Litteratur og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

