Bok 1 av 40: Julefortellinger fra Gyldendal

Gjorde ikke noe å forlenge julefølelsen med Julefortellinger fra Gyldendal! 

Særlig likte jeg historiene til Heidi Linde og Hanna Dahl. Disse var fine, nostalgiske, triste og med en egen varme. Lars Røtteruds gjenfortelling av en jul hos Ingrid Espelid Hovig var også en innertier, og Thor Gotaas introduksjon til skismurningens historie var herlig! 

Syns dog det tapte seg litt mot slutten. Spesielt Harstad og Haugsgjerds tekster om kjip jul syns jeg virker litt påtatte og overdrevne: Selvfølgelig er ikke julen god for alle, men disse tekstene ga meg ingen ny forståelse eller innsikt i det. 

Håper likevel de gir ut et nytt til neste jul, for det var som sagt mye bra her også.

Hva var din første bok i år?

Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Litteratur, Kosebok, Bøker, Lest i 2017 og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Bok 1 av 40: Julefortellinger fra Gyldendal

  1. Jeg er helt for å forlenge julefølelsen, Janne, for den er helt spesiell :) Synd at samlingen tapte seg mot slutten, men det stemmer godt med de få samlingene jeg har lest. Det er alltid litt ujevn kvalitet og tilsynelatende ganske vanskelig for noen å sette sammen en samling hvor leseren er like begeistret fra begynnelse til slutt.

    Den første boken jeg leste i år var Leiligheten av Nora Szentiványis, og bra var det for den var god. Og jeg rakk å lese den akkurat tidsnok til at den rakk å bli med på min nominasjon til Bokbloggerprisen 2016. Ellers har jeg akkurat lest og skrevet om «60 damer du skulle ha møtt», den kan anbefales :)

    Ønsker deg en riktig fin torsdag!

    • Takk, Mari, og god torsdag til deg også! Må inn og lese hva du tenker om 60 damer. Vi solgte mye av den før jul, og jeg har tenkt å lese den.

      Hvilke hefter leste du til jul? Jeg tok bare Gyldendal sitt. Og ja, det er nok utfordrende å sette disse tekstene sammen til en helhet som flyter, men her syns jeg rett og slett de skulle tatt seg et par runder med innholdet og språket.

  2. Det ble dessverre dårlig med lesing på meg før jul. Da var jeg opptatt med eksamen, og når den endelig var over gikk lufta litt ut av meg.

    • Uff, det må ha vært slitsomt! Er også alltid litt i villrede med hva jeg skal gjøre rett etter siste eksamen. Nå er det heldigvis en stund til neste (i alle fall for meg). Godt leseår!

  3. Det er nok lenge til jeg skal opp til en eksamen igjen også, tror jeg da. Har ingen planer om mer studier akkurat nå. Tusen takk og riktig godt leseår til deg også, og ikke minst god helg!

Legg igjen en kommentar

