A Court of Wings and Ruin av Sarah J. Maas

Bok 13 av 40: Årets hittil sterkeste lesing, ved siden av The Heart Is a Lonely Hunter. 

En uke etter gjennomlesning er jeg fortsatt full av følelser og undring over utrolig komplekse karakterer og de samfunnsaktuelle tema Maas tar opp. Det er når en bok røsker opp i følelsene og tankegangen min, og blir værende i flere dager, at den er knallgod.

Dette er den tredje boka i serien om Feyre i landet Prythian, hvor alver en gang bygget en mur for å skjerme menneskene fra de mer rasistiske delene av alvefolket. Men: Akkurat som i vår verden er ikke rasisme noe du kan utrydde, og nå er det snart full krig. Det er maktkamper, strategi, usikkerhet og skittent spill, men også kjærlighet og medmenneskelighet. 

Karakterene bærer fortellingen, og jeg måtte kassere mine egne tanker om hva som kom til å skje og hvordan en person var gang på gang! Slik minner Maas meg på at man aldri kan forstå et menneske fullt ut heller. Det er en viktig tanke.

Selv om det narrative er litt svakt på slutten er også historien godt vevd. Det er gode vendinger og Maas klarer igjen å skape et driv som gjør boka vanskelig å legge fra seg. 

Heldigvis kommer det mer i denne serien, for dette er en bok jeg var genuint lei meg for å ha lest ut så fort. Som med Harry Potter skulle jeg gjerne vært der litt lenger. Det er faktisk SÅ bra!
Anmeldelse av første bok i serien: A Court of Thorns and Roses

Anmeldelse av bok to: A Court of Mist and Fury

Om Janne Bjørgan

Leser og skriver om hovedsaklig klassikere og fabelprosa, ser film og skriver litt om det også. En oppskrift i ny og ne. To bachelorgrader fra UiB, i medievitenskap og journalistikk.
Dette innlegget ble publisert i Bøker, Fabelprosa, Lest i 2017, Litteratur og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

